Journées d’étude internationales
D’une rive à l’autre : le culte royal des temples de millions d’années
aux temples divins et au-delà
(Montpellier, 3-4 mai 2023)
Linda Chapon & Sébastien Biston-Moulin.
Retransmission en direct : https://www.youtube.com/@Workshop.3-4.May.Montpellier
Live broadcasting: https://www.youtube.com/@Workshop.3-4.May.Montpellier
Programme
Wednesday 3rd May
09h00 Accueil
09h30 Présentation
10h00 Linda Chapon (UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
Royal cult and monumental materiality: Tradition, Innovation and Interconnection
10h45 John Baines (University of Oxford)
What sort of a being is a king who can receive a cult, in death and in life, and in what contexts?
11h30 Massimiliano Nuzzolo (Polish Academy of Sciences – University of Turin)
Mudbricks versus Stone: Some remarks on the architecture of the Fifth Dynasty Sun Temples and its implication for the royal ideology
12h15-13h45 Lunch break
13h45 Felix Arnold (DAI, Madrid)
Palace Architecture as a Source of Innovation in Temple Architecture of the Old Kingdom (Online)
14h30 Pascal Vernus (EPHE – PSL, Paris)
Culte du roi défunt et culte des divinités : la stèle de Sésostris III provenant du temple funéraire de Montouhetep Nebhepetrê
15h15-15h45 Coffee break
15h45 Luc Gabolde (CNRS, UAR3172-CFEETK, Luxor, Egypt)
Le cas Thoutmosis II, déjà mort et encore vivant (Online)
16h30 Louisa Ben Hamida (CNRS – UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
The « royal cult complex » of Amenhotep I at Karnak
Thursday 4th May
09h00 Jadwiga Iwaszczuk (Institute of Mediterranean and Oriental Cultures, PAM)
Niches of the royal cult: The directions in architecture and decoration and the cult of the king
09h45 Sébastien Biston-Moulin (CNRS, ENiM, ASM – UMR 5140)
L’Akh-menou de Thoutmosis III à Karnak : le culte du roi au cœur du temple d’Amon-Rê
10h30-11h00 Coffee break
11h00 Hourig Sourouzian (DAI, Cairo)
Le roi et le dieu : manifestations de la divinité de pharaon dans la statuaire des temples (Online)
11h45 Marianne Pinon (UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
The Illumination of the baldaquin: an atypical rite of Egyptian jubilee
12h30-14h00 Lunch break
14h00 Dimitri Laboury (FNRS – Université de Liège)
Le culte du roi sous l’Atonisme. Statut : « compliqué ! »
14h45 Marc Gabolde (UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
Le mémorial construit par Aÿ pour Toutânkhamon. Historique de la publication en cours
15h15-15h45 Coffee break
15h45 Martina Ullmann (LMU Munich, Institute of Egyptology)
“Ramesses-in-the-bark”: some considerations on cult images and processional barks within the royal cult
16h30 Conclusions
Le culte rendu aux pharaons, de leur vivant et après leur mort, est attesté à toutes les époques de l’Égypte ancienne et connaît un développement sans précédent au Nouvel Empire avec l’apparition des temples dits de « millions d’années » parfois qualifiés de temples « funéraires » royaux. Malgré son importance fondamentale, la manière dont le culte royal fonctionnait et s’articulait à travers les différents monuments reste pourtant mal connue. Au-delà des nombreuses contributions concernant un site, une partie de monument ou un objet en relation avec le culte d’un souverain donné, des études d’ensemble de ce phénomène, pourtant central de l’idéologie pharaonique, sont encore nécessaires. Les monuments égyptiens, que ce soit les temples de « millions d’années » ou d’autres édifices de culte, les tombes royales ou privées ainsi que les éléments statuaires, sont d’immenses jeux de citations, emprunts et réinterprétations. Ces éléments tissent de prodigieux réseaux de relations entre les édifices et d’un site à l’autre, tant au niveau diachronique que synchronique. Le culte du souverain, aspect central de l’idéologie royale et indissociable de la question de la divinité du pharaon, est un élément structurant des monuments royaux, que ce soit sur le plan architectural ou du point de vue des programmes décoratifs. L’objectif de ces deux journées d’étude internationales est de rassembler des spécialistes pour examiner la question du culte du roi au-delà des typologies de monuments ou d’objets qui fragmentent la recherche et permettre ainsi d’engager une réflexion collective sur ce thème. À cette fin, les thèmes retenus pour cette rencontre ambitionnent d’appréhender le culte royal à une échelle allant jusqu’à la fin du Nouvel Empire et selon plusieurs axes :
- Originalité ou convergence des programmes décoratifs des temples « de millions d’années » (ou temples « funéraires »), des temples divins et des éléments issus de la statuaire égyptienne ;
- Interconnections des monuments et éléments mobiliers, supports du culte du roi à l’échelle d’un monument, d’un site ou régionale ;
- Perméabilités, échanges, influences et citations entre les différents édifices ou éléments statuaires liés au culte du roi ;
- Continuité, innovations et intericonicité dans les différents moyens d’expression de l’idéologie royale de l’Ancien Empire au Nouvel Empire ;
- L’esthétique et l’aspect formel des monuments ou de la statuaire : entre manifestations artistiques à part entière et moyens d’expression liés à l’idéologie royale ;
- La dissémination du culte à travers de nombreuses structures et objets mobiliers dédiés à un même souverain ;
- Le culte que reçoit le roi vivant et celui qui est dédié au roi mort jusqu’à la fin du Nouvel Empire : définition, différences et continuité ? ;
- Connexions entre culte royal et divinité du roi selon les époques et la manière dont elles sont perceptibles à travers les monuments et la culture matérielle ;
- L’existence (ou pas) de différences fonctionnelles entre les monuments en termes topographiques, religieux, idéologique et politique ;
- Les approches théoriques et méthodologiques permettant d’appréhender le fonctionnement du culte royal dans l’Égypte ancienne et les limites des sources disponibles
Two days international workshop
From one shore to the other: The Royal Cult from the Temple of Millions of Years
to the Divine Temples and Beyond
(Montpellier, 3-4 May 2023)
Linda Chapon & Sébastien Biston-Moulin.
Programme
Wednesday 3rd May
09h00 Accueil
09h30 Présentation
10h00 Linda Chapon (UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
Royal cult and monumental materiality: Tradition, Innovation and Interconnection
10h45 John Baines (University of Oxford)
What sort of a being is a king who can receive a cult, in death and in life, and in what contexts?
11h30 Massimiliano Nuzzolo (Polish Academy of Sciences – University of Turin)
Mudbricks versus Stone: Some remarks on the architecture of the Fifth Dynasty Sun Temples and its implication for the royal ideology
12h15-13h45 Lunch break
13h45 Felix Arnold (DAI, Madrid)
Palace Architecture as a Source of Innovation in Temple Architecture of the Old Kingdom (Online)
14h30 Pascal Vernus (EPHE – PSL, Paris)
Culte du roi défunt et culte des divinités : la stèle de Sésostris III provenant du temple funéraire de Montouhetep Nebhepetrê
15h15-15h45 Coffee break
15h45 Luc Gabolde (CNRS, UAR3172-CFEETK, Luxor, Egypt)
Le cas Thoutmosis II, déjà mort et encore vivant (Online)
16h30 Louisa Ben Hamida (CNRS – UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
The « royal cult complex » of Amenhotep I at Karnak
Thursday 4th May
09h00 Jadwiga Iwaszczuk (Institute of Mediterranean and Oriental Cultures, PAM)
Niches of the royal cult: The directions in architecture and decoration and the cult of the king
09h45 Sébastien Biston-Moulin (CNRS, ENiM, ASM – UMR 5140)
L’Akh-menou de Thoutmosis III à Karnak : le culte du roi au cœur du temple d’Amon-Rê
10h30-11h00 Coffee break
11h00 Hourig Sourouzian (DAI, Cairo)
Le roi et le dieu : manifestations de la divinité de pharaon dans la statuaire des temples (Online)
11h45 Marianne Pinon (UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
The Illumination of the baldaquin: an atypical rite of Egyptian jubilee
12h30-14h00 Lunch break
14h00 Dimitri Laboury (FNRS – Université de Liège)
Le culte du roi sous l’Atonisme. Statut : « compliqué ! »
14h45 Marc Gabolde (UPVM, ENiM, ASM – UMR 5140)
Le mémorial construit par Aÿ pour Toutânkhamon. Historique de la publication en cours
15h15-15h45 Coffee break
15h45 Martina Ullmann (LMU Munich, Institute of Egyptology)
“Ramesses-in-the-bark”: some considerations on cult images and processional barks within the royal cult
16h30 Conclusions
The cult of the pharaohs, both in life and after death, is attested at all periods of ancient Egypt and underwent unprecedented development during the New Kingdom, with the emergence of temples known as “temples of millions of years”, which are sometimes referred to as royal “funerary” temples. Despite its fundamental significance, the way in which royal cult functioned and articulated through various monuments remains poorly understood. While there are numerous contributions pertaining to specific sites, parts of monuments, or objects linked to the cult of a particular ruler, there is still a need for comprehensive studies on this phenomenon that lies at the heart of pharaonic ideology. Egyptian monuments, whether “million-year” temples or other cult buildings, royal or private tombs, as well as statuary elements, form an extensive network of references, borrowings, and reinterpretations. These elements create tremendous networks of relationships between buildings and sites, both diachronically and synchronically. The cult of the sovereign, a central aspect of royal ideology and inseparable from the question of the divinity of the pharaoh, is a structuring element of royal monuments, not only in terms of their architecture but also in their decorative programs. The objective of these two international study days is to gather specialists to examine the question of royal cult beyond typologies of monuments or objects that often fragment research, and thus facilitate collective reflection on this theme. To this end, the selected themes for this meeting aim to provide a broad perspective on the royal cult, covering multiple axes and extending up to the end of the New Kingdom:
- Originality or convergence of the decorative programs in temples of “millions of years” (or “funerary” temples), divine temples, and Egyptian statuary elements;
- Interconnections between monuments and objects, supporting the cult of the king on the scale of a monument, site, or region;
- Permeability, exchanges, influences, and references among the various buildings or statuary elements associated with the cult of the king;
- Continuity, innovations, and inter-iconicity in the various forms of expression of royal ideology from the Old Kingdom to the New Kingdom;
- The aesthetics and formal aspect of monuments or statuary: between artistic manifestations in their own right and means of expression linked to royal ideology;
- The dissemination of the cult through numerous structures and movable objects dedicated to a single sovereign;
- The cult received by the living king and that dedicated to the deceased king until the end of the New Kingdom: definition, differences, and continuity?;
- Connections between royal cult and the divinity of the king depending on the periods and the way they are perceptible through monuments and material culture;
- The existence (or not) of functional differences between monuments in terms of topography, religion, ideology, and politics;
- The theoretical and methodological approaches to understand the functioning of royal cult in ancient Egypt and the limits of available sources.
Live broadcasting: https://www.youtube.com/@Workshop.3-4.May.Montpellier